Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wielka Brytania bada Yutonga po alarmie z Norwegii

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
timesofindia.indiatimes.com

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wielka Brytania bada Yutonga po alarmie z Norwegii
fot. citytransportinfo, CC0, commons.wikimedia.org
Po alarmujących wynikach norweskich testów i własnych przeglądach Danii, także Wielka Brytania sprawdza, czy chiński Yutong może zdalnie „wyłączyć” jej autobusy. Chodzi o około 700 pojazdów jeżdżących po brytyjskich drogach i nowe modele, które firma chce wprowadzić na rynek Londynu. W tle pojawiają się pytania o cyberbezpieczeństwo, zdalny dostęp do systemów i to, czy odcięcie jednej karty SIM może unieruchomić cały autobus.

Po Niderlandach i Danii także Wielka Brytania zaczęła sprawdzać, czy Chiny są w stanie zdalnie unieruchomić jej autobusy. Jak podaje Financial Times, rząd Wielkiej Brytanii prowadzi dochodzenie w sprawie tego, czy setki chińskich elektrycznych autobusów jeżdżących po brytyjskich drogach mogą zostać zdalnie dezaktywowane. Urzędnicy z Departamentu Transportu (DfT) współpracują z National Cyber Security Centre (NCSC), aby ustalić, czy Yutong – największy producent autobusów na świecie – ma możliwość uzyskania dostępu do systemów sterowania pojazdami w Wielkiej Brytanii na potrzeby aktualizacji oprogramowania i diagnostyki.

Norweski trop i duńskie wątpliwości

Śledztwo to następstwo norweskiego postępowania, które wykazało, że autobusy Yutonga mogą zostać „zatrzymane lub unieruchomione” przez firmę z Zhengzhou. W świetle tych ustaleń własny przegląd rozpoczęła także Dania. Yutong dostarczył do Wielkiej Brytanii około 700 elektrycznych autobusów. Firma stara się również wejść na rynek londyński z nowo opracowanym modelem piętrowego autobusu elektrycznego, zaprojektowanym zgodnie ze standardami Transport for London (TfL).

Rzecznik DfT miał stwierdzić:

– Przyglądamy się tej sprawie i ściśle współpracujemy z National Cyber Security Centre, aby zrozumieć techniczne podstawy działań podjętych przez władze norweskie i duńskie.

Duńskie dochodzenie wykazało, że możliwość zdalnej dezaktywacji autobusów można wyeliminować, usuwając z nich karty SIM, jednak zrezygnowano z tego kroku, ponieważ odcięłoby to pojazdy od innych systemów.

TfL potwierdziło, że żaden z jego operatorów nie korzysta obecnie z autobusów Yutong, ani też nie zamówiono żadnych takich pojazdów. Podkreślono, że choć w Wielkiej Brytanii jeździ około 700 autobusów tej marki, żaden z nich nie kursuje w Londynie.

– Każdy autobus wchodzący do eksploatacji w Londynie musi spełniać nasze rygorystyczne wymagania techniczne, w tym przejść szczegółowe testy – podała agencja.

W oświadczeniu dla The Sunday Times firma Yutong poinformowała, że ściśle przestrzega obowiązujących przepisów prawa, regulacji i norm branżowych w miejscach, gdzie eksploatowane są jej pojazdy. Firma dodała, że jej praktyki gromadzenia danych są ograniczone wyłącznie do obsługi technicznej pojazdu, optymalizacji i poprawy działania oraz że wszystkie dane są szyfrowane i zabezpieczone dostępem.

– Nikt nie może uzyskać dostępu do tych danych ani ich przeglądać bez autoryzacji klienta – podkreślił Yutong, dodając, że w pełni przestrzega unijnych przepisów o ochronie danych.

Norweski operator transportowy Ruter ujawnił niedawno, że testy wykazały, iż Yutong zachował zdalny dostęp do systemów zarządzania baterią i zasilaniem autobusu, w przeciwieństwie do porównywalnego pojazdu holenderskiej firmy VDL. Ruter uznał, że teoretycznie Yutong może zatrzymać lub unieruchomić autobus, choć ryzyko to można ograniczyć poprzez usunięcie karty SIM i przerwanie łączności.

Chiny jako „wróg” lub „zagrożenie”?

Największa duńska firma transportu publicznego, Movia, rozpoczęła podobne dochodzenie, ale podkreśliła, że kwestia zdalnego dostępu nie dotyczy wyłącznie chińskich producentów. Wiele pojazdów elektrycznych – w tym produkcji zachodniej – umożliwia aktualizacje oprogramowania poprzez zdalną łączność.

Mimo to dochodzenie wpisuje się w rosnącą polityczną presję dotyczącą roli Chin w brytyjskiej infrastrukturze i technologii. Parlamentarzyści debatowali nad tym, czy Pekin powinien być klasyfikowany jako „wróg” lub „zagrożenie”, szczególnie w sytuacji narastających obaw dotyczących podatności na cyberataki.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Norwegia bada Yutongi. Testy ujawniły ryzyko cyberataku

Komunikacja

Norwegia bada Yutongi. Testy ujawniły ryzyko cyberataku

Paulina Piziorska 30 października 2025

Yutong na targach Busworld Europe 2025 – nowe modele i technologia EV Long-Life Tech

Komunikacja

Mrągowo kupuje 4 elektrobusy Yutong E10 za ponad 18 mln zł

Komunikacja

Szczytno z kolejną umową na elektryczne autobusy Yutong

Komunikacja

Żywiec wybiera droższego Yutonga

Komunikacja

Żywiec wybiera droższego Yutonga

Przemysław Farsewicz 11 lutego 2025

Yutongi już wożą warszawiaków

Komunikacja

Yutongi już wożą warszawiaków

UM Warszawa 08 stycznia 2025

Zobacz również:

Norwegia bada Yutongi. Testy ujawniły ryzyko cyberataku

Komunikacja

Norwegia bada Yutongi. Testy ujawniły ryzyko cyberataku

Paulina Piziorska 30 października 2025

Yutong na targach Busworld Europe 2025 – nowe modele i technologia EV Long-Life Tech

Komunikacja

Mrągowo kupuje 4 elektrobusy Yutong E10 za ponad 18 mln zł

Komunikacja

Szczytno z kolejną umową na elektryczne autobusy Yutong

Komunikacja

Żywiec wybiera droższego Yutonga

Komunikacja

Żywiec wybiera droższego Yutonga

Przemysław Farsewicz 11 lutego 2025

Yutongi już wożą warszawiaków

Komunikacja

Yutongi już wożą warszawiaków

UM Warszawa 08 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij